LA PETITE BANDE viert zijn 50ste VERJAARDAG
met MOZARTS opera
COSÌ FAN TUTTE
in de prachtige Concertzaal van het
CONCERTGEBOUW in AMSTERDAM
op
Zondag 11 December 2022 om 14u15
Kom en vier met ons mee, ontdek deze unieke authentieke Mozart opera!
Klik hier voor tickets
La Petite Bande presenteert u Mozart's "Così Fan Tutte". De muzikale kwaliteit van het ensemble wordt gecombineerd met flamboyante kostuums en een intense acteerstijl die teruggrijpt naar de theatrale lichaamstaal van de 18de eeuw.
Muzikale en visuele aspecten worden zo in een harmonieuze eenheid samengebracht en laten de oorspronkelijke levendigheid van Mozarts en Da Ponte's prachtige komedie de vrije loop.
Così Fan Tutte is de derde van de grote opera's van Mozart/Da Ponte: de origineelste en de rijpste ervan. La Scuola degli Amanti, "De School van de Geliefden" is de echte titel van de opera, en inderdaad: de vier jonge en onstuimige geliefden hebben veel te leren... maar alle zes de personnages hebben zo hun eigen moeilijkheden in dit burleske avontuur, totdat aan het eind onverwachts alles goed komt.
Fiordiligi ANAIS MERLIN, sopraan
Dorabella JOHANNA REITHMEIER, mezzosopraan
Ferrando NILE SENATORE, tenor
Guilelmo ANTHONY RIVERA, bariton
Despina MAYAN GOLDENFELD, sopraan
Don Alfonso GUILLEM BATLLORI, bariton
SIGISWALD KUIJKEN, dirigent
MARIE KUIJKEN, regie
MARIJKE SILEGHEM, kostuums
INSTRUMENTAAL ENSEMBLE LA PETITE BANDE
Sara Kuijken, concertmeester
Zoals in Mozarts tijd vaak het geval was, heeft Sigiswald Kuijken de partituur van de opera bewerkt voor kamerensemble: een strijkkwintet met contrabas en twee hoorns, ondersteund door een klavecimbel voor de begeleiding van de recitatieven. Een welkom gevolg is dat de relaties tussen zangers en afzonderlijke instrumentisten natuurlijkerwijs hechter en intiemer zijn geworden, zowel muzikaal als op menselijk vlak: een echte troupe !
We kijken ernaar uit u te begroeten om samen te vieren en te genieten van Mozart's buitengewone muziek en Da Ponte's fijne humor.
EEN UNIEKE GELEGENHEID !!
Klik hier voor tickets
Echo's over deze productie
"Een jubelstemming van weelderige witte jurken, aangevuld met plechtige pluimen van gelijke oprechtheid, die het positieve einde van het verhaal mooi onderstrepen, sluit de voorstelling af, terwijl intens en langdurig applaus en Bravo! Bravi! Brava! is gericht aan alle vertolkers, wier stemmen en expressiviteit steeds weer perfect en sterk communicerend zijn met een schoonheid van toon en expressieve beheersing. Een speciaal applaus voor de toneelregisseur, die een van Mozarts bekendste en meest onderhoudende meesterwerken met talent en uitstekende beheersing orkestreerde."
(Moreno Fabbri, Corriere Dello Spettacolo)
"De muziek is zeer aangenaam... licht maar scherp vanaf de opening... de scène is elegant en essentieel".
"De kostuums zijn, op zijn zachtst gezegd, prachtig. Ze werden dagenlang becommentarieerd door mijn aanwezige vrienden en ingewijden uit de theaterwereld... hun commentaar: allemaal positief, voor de fijnheid van de lijnen en de details van de verschillende personages, de schittering van de prachtige gekleurde oplossingen die gaandeweg hun psychologie en gemoedstoestand onderstreepten."
"Toen kwamen de appoggiaturas en de variaties in de aria's, en kwam, verrassend, de prachtige aria van Guglielmo "Rivolgete a lui lo sguardo", nooit gespeeld! Een echt juweeltje... De vertolker weet goed te leveren en scenisch is hij echt begaafd!"
"Van zo dichtbij waardeerde ik alle nuances, de vibraties, de ademhalingen, de onmerkbare gebaren, evenals de technische en acteervaardigheden van de vertolkers. Blijkbaar waren ze met eenvoud voorbereid en gedirigeerd, maar als ze niet allemaal op hun best waren geweest (instrumentalisten en zangers), zou men niet eens kunnen overwegen om zo'n moeilijke en complexe opera uit te voeren! Ik heb hem grondig bestudeerd: naast de eenvoudige aria's zijn het de grote ensemblestukken die een schat aan perfect op elkaar afgestemde muzikale vaardigheden vereisen. Het ontroerde me... zo erg!
(Morena Lepri, sopraan)
Zes operazangers, jonge internationale sterren met buitengewone stemmen en opmerkelijke theatrale talenten, betoverden het publiek, dat al tijdens de voorstelling met een daverend applaus terugkeerde.
Anthony Rivera, een Franse bariton, gaf veel kleur en theatrale levendigheid aan het personage van Guilelmo. Guillem Batllori, een Catalaanse bariton, was een ironische en geestige Don Alfonso, terwijl de Italiaanse tenor Nile Senatore zijn fluwelen, expressieve stem leende aan de figuur van Ferrando, die hij met grote theatrale verve vertolkte. Bij de vrouwen viel de Franse Anais Merlin op met haar grote podiumprésence en virtuoze vocalisme in de veeleisende rol van Fiordiligi; Mayan Goldenfeld, een Israëlische sopraan, leverde een sluw en levendig dienstmeisje (Despina) met een zeer expressief gezicht, terwijl de Duitse Johanna Reithmeier een sensuele Dorabella liet horen met vocale en gestuele expressiviteit. Een cast van grote kwaliteit waarin elke zanger zorgvuldig voor zijn rol werd gekozen.
(Il Corriere di Viterbo)